De Amerikanen hebben hun voorkeur voor enorme auto’s niet verloren.

Ah, de Hummer. Half auto, half tank. Slurpt gulzig benzine, en verdween bij de eerste tekenen van de crisis dan ook schielijk van de weg. GM staakte de productie in 2010. Maar nu de prijs van een vat olie gestadig zakt, begint de tweedehandsverkoop van Hummers in de Verenigde Staten spontaan op te pakken, schrijft de Washington Post.

Groter is toch beter

De afgelopen jaren begonnen Amerikanen te wennen aan compacte auto’s. Groter was niet meer beter, zoals voorheen. Maar de laatste paar maanden zijn Amerikaanse consumenten weer geïnteresseerd in de grote modellen. Denk naast de Hummer aan de Lincoln Navigator of de Ford Explorer.

“We hebben de laatste weken net een paar Hummers verkocht”, zegt een autoverkoper in Arlington, Texas. Voor de recessie waren ’trucks’ populairder dan personenwagens, maar sinds het uitbreken van de crisis was dat omgekeerd. In september en oktober namen ’trucks’ echter weer zo’n 53 procent van de verkopen voor hun rekening. Het beste resultaat sinds 2005.

Al 520 dollar bespaard

Door de lagere olieprijs kan de Amerikaanse consument veel besparen. De gemiddelde Amerikaan geeft zo’n 2600 dollar uit aan benzine per jaar.  ‘Joe Modaal’ heeft al 520 dollar bespaard sinds afgelopen juni – olie werd in die tijd 20 procent goedkoper.

En dat geld wordt niet opgepot. Amerikanen gaan er van uit eten, en kopen er kleren en elektronica voor. Consumptiegoederen en levensmiddelen worden goedkoper, omdat de kosten van zeetransport omlaag gaan. Dat geldt ook voor energiekosten en reizen.

Cruciaal zetje

Aan de Amerikaanse oostkust gebruiken veel huishoudens nog oliestook; daar kan de energierekening deze winter wel 360 dollar lager uitvallen, verwacht een Amerikaanse overheidsinstelling. Luchtvaartmaatschappijen kunnen komend jaar tot 5 miljard besparen. Het zou wel eens een cruciaal zetje kunnen blijken voor het Amerikaanse consumentenvertrouwen, om de Amerikaanse economie uit de recessie te trekken.

Dag, milieuwinst?

Maar zijn daarmee de stappen die Amerika heeft gezet op het gebied van energiebesparing meteen teniet gedaan? De VS verbruikt nu ongeveer vijf procent minder benzine dan in 2006, terwijl de economie wel met 25 procent is gegroeid. Dat komt vooral door de opkomst van hybride en elektrische auto's, en het feit dat jonge Amerikanen minder zijn gaan rijden.

SUV's anno 2014 zijn anders, bezweert de autobranche. Aangescherpte regulering spoorde automakers aan om hun modellen energie-efficiënter te maken. Toch kan een grote SUV wel tot drie keer meer broeikasgassen uitstoten dan een Prius.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl